πTon/2

Cod.Act, André & Michel Décoster (CH)
(Prima italiana)

πTon / 2 è un’installazione sonora che interviene nella continuità delle ricerche del Cod.Act sull’organicità meccanica e sonora. Deriva da un’esperienza sulla deformazione di una forma elastica e la sua incidenza sull’evoluzione di un’opera musicale. L’oggetto è un anello flessibile chiuso su se stesso. È messo in moto da motori torsionali posizionati all’interno del suo corpo. πTon, ruotando e ondeggiando su se stesso, si muove in modo molto naturale e imprevedibile. L’origine della musica creata da πTon è un suono profondo di clarinetto basso. Si evolve secondo i suoi movimenti ed è diffuso dagli altoparlanti situati all’interno del suo corpo. Quando πTon si muove lentamente, le sue contrazioni e dilatazioni producono suoni sensuali profondi che si evolvono come respiri profondi. Quando i movimenti diventano veloci, nervosi e brutali, la creatura sviluppa un suono acido e acuto lungo il tubo, come un flusso nervoso.

Il lavoro artistico di Michel Décosterd si declina sotto la forma di performances e di installazione interattive. All’origine della sua ricerca c’è la riflessione sul linguaggio sonoro e cinetico e della loro possibili ed infinite interazioni. Tra i vari premi internazionali Prix Ars Electronica – Distinction Award 2010 (lien), GrandPrize 14th Japan Media Arts Festival 2010 (lien), Prix CYNEART 2010 (lien), Premio Transitio_MX 04 – HonoraryMention Award 2011 (lien)

BIO
Since 1999, the two plasticians produce complex devices, lean and functional, which evoke the industrial universe. Imprinted with rationality, even radical in nature, their devices are at the core of their production but are not its finality. Indeed, the work intended is musical and is stored in encoded form in the device. Latent, it reveals itself to the public when the device is operated, either by the public in the case of interactive installations, or by the artists in the case of performances. Their devices do not deliver a unique and pre-defined content, but combine and organise information according to variable parameters. Random, ephemeral, multidimensional, their work reveals itself each time different, infinite. The devices created by Cod.Act translate physical movement into a sound phenomenon. They process the whole of the information they receive by a transfer mechanism. Thus, in the artists’ performances, starting with Siliknost I, toilsome actions (for example shovelling sand or pulling a rock) become the subject of the performance. Repeated to exhaustion, the gesture, codified and relayed by the device, generates a musical work, dense and complex, which spreads itself into space. The triteness and repetition of movements are in contrast to the subtlety of the work. Triteness is transgressed, absurdity becomes pertinence. Audacious, this transformation contains precisely the poetical dimension of the artists’ work.

Marilyn Billod 2007

Dettagli

  • CASA CAVA

  • Via S.Pietro Barisano

  • Matera(MT)

  • 11/14 Ottobre 2018

  • 10:00/13:00 - 15:00/21:00

  • FREE