/// [re]BO[u]NDS ~ expanded media

/// [re]BO[u]NDS ~ expanded media

live performance
/// [re]BO[u]NDS ~ expanded media | 21’///
Giulio Colangelo [IT] Valerio De Bonis [IT]

produzione / production : LOXOSconcept / ZKM

L’intenzione è quella di progettare un interprete elettromeccanico in grado di leggere una partitura di comandi e di essere estremamente preciso nel suo lavoro. [re]BO[u]NDS non rinuncia alla composizione unicamente per palesare un effimero, se pur complesso, meccanismo di precisione. Quest’ultimo è strutturale di una forma compositiva ben definita: un meccanismo reso umano dal compositore. Al centro della sala si sviluppa una struttura verticale composta da tre lunghi cilindri di vetro riempiti d’acqua, poggiati su piedistalli, al di sotto dei “dripper” (elettrovalvole comandate che sparano, da una certa altezza, gocce d’acqua). Quando una goccia d’acqua cade all’interno del cilindro il suono della goccia viene captato ed elaborato in tempo reale da una complessa architettura informatica che sovraintende anche alla spazializzazione in tempo reale. Il suono delle gocce viene gradualmente denaturato fino alla sua totale metamorfosi. Al di sotto dei cilindri sono situate piastre di Led che reagiscono al suono delle gocce ed accompagnano le differenti figurazioni musicali. Gli altoparlanti sono posizionati in modo da creare uno spazio sonoro totale. Forze immaginarie (considerate da noi attrazioni) collegano i diffusori come cellule di una stessa struttura, disegnando immaginari legami molecolari (molecular BONDS) all’interno dello spazio. Il suono originario, come embrione di un effetto domino, rimbalzerà (REBOUNDS) in tutte le direzioni attraverso tutte le sorgenti sonore. Dal suono “cristallino” della goccia d’acqua alla “cristallizzazione” del disordine indotto dalla sua caduta.

photo © SlawekPrzerwa | NFM

Giulio Colangelo holds an MA cum laude in electronic composition after studying with Alessandro Cipriani and Giampiero Gemini in Frosinone (Italy). He attended masterclasses in instrumental techniques and electronic composition plus specialist courses in sound engineering and postproduction. He researches parallel languages in order to create complex perceptive experiences.  It is focused on instrumental experimentation and electroacoustic/acousmatic compositions, on electronic performances and sound installations, in the domain of the intermedia development. His works have been exhibited in several international contests and broadcasted on Radio France, Radio4, Brava TV, VPRO etc.
He has recently worked at the “ZKM” on his sonic projects, performed at the Centre Pompidou (IRCAM live) and contributed to the exhibition “SoundArt” curated by P.Weibel. He was one of the five nominees for the prestigious Gaudeamus Music Award 2016 (the Netherlands). He recently won the first prize at Destellos Prize 2017 and performed at MEN (Musica Electronica Nova 2019 – Wroclaw) and at the ARS ELECTRONICA 2019 (Linz). He is the artistic director of the international electroacoustic music festival MA/IN – MAtera INtermedia. . He is project leader for Matera 2019 – Euro Capital of Culture. He is professor of Electroacoustic Music Composition at the Conservatory of Lecce (Italy). His scores are published by Taukay and Ars Publica.

 

Valerio De Bonis (Italy 1981) is an Intermedia Artist. In his career he has received several recognitions in the field of Electroacoustic Music, Sound Installation, VideoArt, and Creative Writing. His research explores the role of interaction and the chaos handling. In every composition or installation he tries to reinterpret their meaning with a little touch of “surreality”. His list of works includes instrumental music as well as electroacoustic compositions, live electronics pieces, interactive art, sound installations, videoart works and music for experimental short films. His works have been performed or awarded in some of the most famous international festivals like Gaudeamus Prize (Amsterdam), DIGIFESTIVAL.net (Italy), 36°Concours Internationaux de Musique et d’Art Sonore Electroacoustiques de Bourges (France), Hollywood Screenplay Contest (LosAngeles), Prix Destellos (Argentina), IMA Experiments (ZKM Germany), New York Screenplay Contest (New York), ICMC (Australia andTexas), Video Festival Miden (Greece), Synchresis III (Spain), Fresh Minds Festival (Texas), ISCM (Miami), NYCEMF (New York), SICMF (Korea), WOCMAT (Taiwan) and many others.

 

Dettagli

  • Casale

  • via madonna delle virtù

  • MATERA

  • 1 Sett. 2019

  • h 20:00

  • ingresso gratuito / free entry